Унікальна фотоекспозиція під символічною назвою «Незламні» представлена на виставці , організованій секцією критики та мистецтвознавства КОНСХУ, що відкрилась в столичній галереї «Митець».
Саме тут в просторій залі столичного артпростору можна побачити все розмаїття мистецьких стилів та жанрів. Живопис, графіка, фото, інсталяції, арт-об’єкти, створені сучасними українськими художниками: Вадимом Михальчуком, Костянтином Чернявським, Юрієм Вакуленком, Артемом Шевченком, Сергієм Герасименком, Віктором Ковтуном та іншими. Відкриття стало вагомою подією в житті столиці, що зібрало художників, критиків, журналістів, галеристів.
За словами голови секції критики та мистецтвознавства КОНСХУ Віктора Карпова, який відкрив виставку, подія є досить важливою, адже її мета відтворена у самій назві «Незламність волі».
Власне, представлена на виставці фотоекспозиція “Незламні” (перша назва – “Трансформація”) повертає до однойменного художньо-соціального проєкту, ідея якого належить групі митців: Світлані та Олексієві Роготченкам і Костянтину Чернявському, дизайнерці Вікторії Гуменюк і ковалеві Олександру Гуменюку.
Нагадаємо, унікальний концептуальний об’єкт, створений на базі одеського підприємства «Артферрум», було відкрито торік в Центральному військовому госпиталі Міноборони України за участі керівництва медичної служби військового відомства.
«Ідея створення такого проєкту – увічнення подвигу воїнів та цивільних громадян – народилась ще навесні 2022 року, – розповідає докторка філософії з культурології Світлана Роготченко. – Сюжет було взято цілком з реального життя. Це був час, коли, безпосередньо, над нашим будинком пролітали українські літаки та літаки ворожої армії.
Довкола нашого будинку, який розташовано в приміський зоні точились запеклі бої. З третього дня війни ми з чоловіком записались до загону самооборони територіальної громади. Довкола війна не припинялась ані на хвилину. Стрілянина, ворожі танки, стрілецька зброя, ворожі гради накривали, а групи диверсантів просувались на нашу територію”.
“Під враженням цих подій, власне, народилась ідея об’єднати трофейну ворожу зброю та снаряди, які розбиваються, влетівши в український тризуб – символ держави. З настанням весни в 100 метрах від нашого будинку лелеки повернулись до свого гнізда. Таким чином з’явилась ідея поєднати три складові: ворожу зброю, силу та незламність українців, яку уособлює державний символ, і гніздо лелек”.
Так, продовжує пані Світлана, стало зрозуміло, що потрібно залучити різних фахівців. А саме – спочатку було запрошено професійного митця і мистецтвознавця Костянтина Чернявського, далі – на той час студентку українського художнього вишу Вікторію Гуменюк. А безпосереднє виконання здійснювалось на одеській фабриці «Артферрум» без жодної підтримки з боку держави”.
Тож навесні 2022 року стартував цей унікальний проєкт, який виглядає так: вороже залізо розбивається, натрапивши на український герб, від якого відлітають символічні птахи-лелеки.
Робота тривала два роки, було публічне обговорення в Інституті проблем сучасного мистецтва НАМУ і виставка в НСХУ. В червні 2024 року його було урочисто встановлено на центральній алеї госпіталю.
За словами секретаря секції критики та мистецтвознавства, доктора мистецтвознавства Олексія Роготченка, за рік монумент став символом української незламності, важливою складовою національної системи духовного відновлення.
«За творчим задумом, ворожа зброя, що цілиться у герб України, який розташовано посередині об’єкту, знищується воїнами ЗСУ. Це глибокий символ – перемоги добра над злом, що об’язково станеться. Адже український народ, якому ми присвятили цей твір, обов’язково переможе російську пошесть»,- сказав один з авторів проєкту Костянтин Чернявський.
Олексій Роготченко продовжує цю думку: «Не випадково завершальним і символічним об’єктом є лелеки, український архетипічний образ. Птахи з’являються в правому боці, і, власне, уособлюють українську перемогу.
Мистецтвознавець називає цей проєкт справді народним. І те, що біля нього фотографуються кияни і, зокрема, військові, є досить показовим та переконливим. «Наш мистецький опір триває і він є досить потужним. Перша допомога митцями військовим почалась ще 2014 року, коли ми зібрали кошти і я особисто передав позашляховик на фронт. Він врятував не одне життя. Минуло 10 років, війна охопила всю країну і стала всенародною боротьбою. Наша допомога військовим триває і не зупиняється. Адже це наша місія і внесок у спільну боротьбу», – підсумував Олексій Роготченко .
Мистецтвознавиця Тамара Чернявська, натомість, вважає дуже важливим використання образу лелек. На її думку, це надає концепції життєстверджуючого змісту.
«Лелека – пташка, що несе мир та щастя, це те, що намагається зруйнувати агресор, але він не може зламати головне – волі українців до перемоги», – переконана вона.
Відомий український художник та мистецтвознавець Вадим Михальчук представив дві свої роботи, різні за стилістикою, створені в різні часи.
«Я вражений масштабами цього проєкту, він надзвичайно важливий та актуальний, і я радий представити тут свої твори», – сказав він.
Народний художник України Юрій Вакуленко, який представив на виставці триптих «Війна», своєю чергою, зауважив, що роботи створено в стилі експресіонізму з використанням трафаретного живопису.
«У війні взагалі дуже багато трафаретного та безсвідомого. Намагався відобразити цей трагічний контекст».
Насамкінець зазначимо, що на виставці чимало робіт саме життєстверджуючого змісту. І загалом естетика добра та віри в перемогу домінує над притаманним військовому часу трагічним контекстом, повертаючи глядача до тези про перемогу добра над злом.